четвртак, 30. април 2015.

Ivan Mičurin




Ivan Vladimirovič Mičurin (rus. Иван Владимирович Мичурин, 27. oktobar 1855 - 7. jun 1935) bio je ruski botaničar, najpoznatiji po eksperimentalnom ukrštanju raznih poljoprivrednih kultura, kao i vlastitoj teoriji selekcije.
Mičurin je svoje eksperimente počeo da sprovodi na imanju u okolini Tambova 1875. godine, koje je do godine 1899. dobilo površinu do 130.000 kvadratnih metara.
Mičurinov rad je nakon završetka građanskog rata zaintrigirao sovjetske vlasti, koje su mu pružile financijsku i drugu podršku. Mičurin, koji je do kraja života stvorio 300 novih poljoprivrednih sorti, stekao je reputaciju jednog od najznačajnijih sovjetskih naučnika, a danas se smatra značajnim imenom na polju genetike. Po njemu je nazvan grad Mičurinsk.
Preuzeto sa:
http://sh.wikipedia.org/wiki/Ivan_Vladimirovič_Mičurin

среда, 29. април 2015.

понедељак, 27. април 2015.

Da otvorimo proleće: 15. Dečji sajam



Zahvaljujuću ljubaznosti ORK „Beograd“ (http://orkbeograd.org.rs/), najstarijeg ženskog rukometnog kluba kod nas, umetničko ekološki projekat „Čisto i bistro“ pri PSK „Kopaonik“ (http://www.psd-kopaonik.org.rs/) učestvovao je na, petnaestom po redu, Dečjem sajmu, najvećoj dečjoj manifestaciji u regionu, koja je ove godine održana 24-26.4.2015. ORK „Beograd“ bio je dovoljno ljubazan da nam ustupi jedan od svojih štandova, na kojem smo predstavili naš dosadašnji rad, družili se sa decom i roditeljima i pozvali ih da učestvuju u našim akcijama čišćenja Beograda i Srbije, ali i drugim umetničko-ekološkim projektima (http://cistoibistro.blogspot.com/2015/04/produzava-se-konkurs-divlja-deponija-u.html). 

Prvi dan Sajma, 24.4.2015, prošao je u žurbi oko sređivanja štanda, ostvarivanja kontakata sa drugim izlagačima, u razgovoru i druženju sa decom i roditeljima i deljenjem reklamnog materijala: lenjira „Čisto i bistro“, plana i programa akcija PSK „Kopaonik“ za tekuću, 2015. godinu i upoznavanju gostiju sa našim časopisom, zvaničnim glasilom Kluba. Uz edukativno-zabavni program koji je trajao tokom celog dana, gutljaj tople, okrepljujuće kafe i iskrene osmehe dece i roditelja, dan je prošao u najvećem poslu i veselju. Uspostavili smo kontakte sa mnogim gostima koji žele da se pridruže našoj akciji čišćenja Beograda i okolie, ali i onima koji žele da se učlane u naš Klub i postanu pravi planinari.
Drugi dan Sajma, 25.4.2015, bio je daleko posećeniji nego prvi, što je i razumljivo, s obzirom da je u pitanju bila subota, dan kada je većina roditelja slobodna i raspoložena da svoju decu dovede na Sajam. Kako je ulaz bio besplatan, a program više nego bogat (http://sajam.co.rs/active/sr-latin/home/details/_params/sajam_id/68756.html), tako je i naša angažovanost bila veća, pa smo razdelili oko 500 lenjira „Čisto i bistro“, ugovorili saradnju sa Geodetskom školom (http://geodetska.edu.rs/), Karate klubom Kjokušinkai Crna mamba (https://www.facebook.com/kyokushinkaikarateklub.crnamamba?fref=browse_search),
Finel inžinjeringom 2014 d.o.o. (https://www.facebook.com/pages/FINEL-In%C5%BEenjering-2014-doo/1424961824445506), koji su takođe gostovali na Sajmu, ali i mnogim drugim pojedincima i institucijama koji su svesni zagađenosti naše sredine i voljni da preduzmu nešto po tom pitanju. Pratite naše stranice, na kojima će uvek biti novih vesti i izveštaja o saradnji sa eko organizacijama, firmama, udruženjima, umetičko-ekološkim akcijama i konkursima itd, itd...


Čisto i bistro


























Reciklirane knjige





субота, 25. април 2015.

EKO škola u Gornjem Milanovcu



Međunarodni program Eko-škole sproveden je septembra prošle godine u O.Š. "Desanka Maksimović" u Gornjem Milanovcu. Izveštaj o sprovedenom projektnom danu je zanimljiv i vrlo sadržajan:




       Kako smo postali Eko-škola?

Naša škola u svom sastavu ima pet izdvojenih odeljenja od kojih su četiri male, četvororazredne seoske škole, a izdvojeno odeljenje u Vraćevšnici je osmorazredna seoska škola.

Kao i sve škole u programu, formirali smo Eko odbor. Sastav Odbora je bitan za uspeh.

         Resursi kojih smo svesni na području koje obuhvata naša škola su bili odlučujući faktor za povezivanje posebnih programa koje sada razvijamo u našoj školi. Dobri odnosi u kolektivu i motivacija koju jedni drugima podstičemo su bitni faktori za uspešan rad.
Naravno, ulazak u nove poduhvate neminovno rađa strepnju kod ljudi od toga da se, možda neće snaći ili da će biti dodatno opterećeni. Olakšavajući faktor je to što u nastavnim programima imamo mnoštvo sadržaja koji se odnose na ekologiju.
       
                Školska dvorišta su važna, centralna mesta u selima okoline našeg grada. Meštani ih vole i čuvaju, pa smo tako od Mesne zajednice Donja Vrbava dobili sadnice različitih voćnih vrsta.          
        
Eko-pano ima i izdvojeno odeljenje škole u Vraćevšnici.
                                          
Naše specifičnosti i još malo o resursima...

Sa međunarodnim programom Eko škole smo povezali dva posebna programa koja razvijamo u našoj školi. Jedan od njih je Obrazovni turizam u funkciji ruralnog razvoja koji podržava Unicef. Dodatnu težinu ovoj odluci dala je činjenica da je u manastiru Vraćevšnica koji se nalazi u blizini naših izdvojenih odeljenja u Gornjoj Crnući i Vraćevšnici sahranjen veliki pedagog Sreten Adžić čije pedagoške ideje su vezane za rad sa učenicima u prirodi i korišćenje svih raspoloživih resursa i pedagoških situacija u obrazovno-vaspitnom radu sa učenicima.  Sreten Adžić je osnivač Muške učiteljske škole u Jagodini. Ova škola je veoma uspešno (u odnosu na evropske standarde tog vremena) radila od 1898. godine do početka Prvog svetskog rata.
                Škola u Vraćevšnici je posebno atraktivna za razvoj Obrazovnog turizma jer pored nje prolazi Međunarodni pešački koridor E -7, kao i ekskurzije učenika koje posećuju manastir Vraćevšnicu iz 15. veka.
                Problem predstavlja sve manji broj učenika u malim seoskim školama, pa malim školama preti opasnost da se ugase. Gašenjem škola otežava se i život ljudi na selu.
               
                Pored toga što su zgrade malih seoskih škola stare i u njima se nalazi deo stare opreme, u njima imamo sve što je potrebno za rad sa učenicima. U školskoj kuhinji služi se kuvana hrana.
Škole se nalaze u prirodi i zbog toga postoje razne mogućnosti za razvoj ponude obrazovno-rekreativnih sadržaja.
Krajolik je divan i inspirativan i cela okolina pruža mogućnost za istraživački rad i nastavu u prirodi.
                Trenutno razvijamo ponudu edukativnih radionica, putem kojih će deca moći da nauče razne korisne veštine i steknu znanja o zdravoj hrani, starim zanatima, karakteristikama šumskog ekosistema i raznim drugim stvarima koje mogu praktično da probaju i nauče putujući, boraveći i učeći u prirodi, sa našim nastavnicima i učiteljima koji će i na ovaj način čuvati svoja radna mesta.
                Očekujemo da ćemo na ovaj način direktno uticati na poboljšanje života seoskog stanovništva koje će imati udela u snabdevanju posetioca zdravom i ukusnom hranom i (bar u početku) ponudi smeštaja u kategorisanim seoskim domaćinstvima.
Sarađujemo i sa Turističkom organizacijom grada, stranci donose nova iskustva, a interesovanja su zajednička... Inženjeri za zaštitu životne sredine i Mladi u akciji (međunarodni program) Green school, Bali

    


IZVEŠTAJ O REALIZACIJI PROJEKTNOG DANA EKO-ŠKOLE

Projektni dan naše Eko – škole održan je 26. septembra 2014. godine. Tim povodom priredili smo sadržajan program.

U uvodnom delu publiku je pozdravio direktor škole.
Koordinator programa Eko-škole Dragana Miloradović prezentovala je značaj ovog programa u formiranju aktivnih, ekološki osvešćenih građana našeg društva. Program Eko-škole je povezan i sa posebnim programima „Dečja ekonomija i preduzetništvo“ i „Obrazovni turizam u funkciji ruralnog razvoja“ koje takođe, razvijamo u našoj školi.
U centralnom delu programa publici je predstavljen niz kulturno-obrazovnih sadržaja sa akcentom na najčešće ekološke probleme.

Učenici drugog razreda pod rukovodstvom učiteljice Gordane Urošević su izveli eko-predstavu: „Bajka iz parka“.

Učenice osmog razreda su uz podršku nastavnice Ivane Vesković, imale zanimljivo eko-izlaganje  na francuskom jeziku pod naslovom „Mettez vous au vert“.

Đaci iz izdvojenog odeljenja škole u Vraćevšnici sa nastavnicom likovne kulture Ivanom Lazović Vranešević su pripremili i izveli modnu eko-reviju.

Naš saradnik i veliki borac za zaštitu životne sredine Bojan Milovanović iz udruženja građana „GM optimist“ je održao kratko i zanimljivo predavanje uz prigodnu prezentaciju na temu „Reciklaža elektronskog i električnog otpada“. Svi prisutni su dobili flajere sa osnovnim informacijama o značaju reciklaže ovog otpada.

Učenici šestog razreda matične škole su uz prigodnu prezentaciju, podsetili na Nacionalne parkove Srbije i opasnost od zagađivanja životne sredine. Mentor je bila nastavnica biologije Ljubica Savić.

Učenice izdvojenog odeljenja škole u Vraćevšnici održale su javni čas geografije na temu: „Zagađivanje voda“. Mentor im je bio nastavnik geografije Đuro Ceranić.

Učenice petog razreda su predstavile model automobila na solarni pogon.

Posetioci su imali prilike da učestvuju u raznim radionicama koje smo priredili, a mogli su da nauče i da prave nove proizvode od reciklažnog materijala. Organizovali smo sledeće radionice i prezentacije:

1.       Muzička eko-radionica: mentor-Mirjana Vučetić, nastavnica muzičke kulture, učenici 5. razreda;
2.       Izrada eko-plastelina: mentor-Ljubica Savić, nastavnica biologije, demonstrirali učenici 6. razreda;
3.       Posadi biljku: mentor-Ljubica Savić, biljke su posadili članovi eko-sekcije.
4.       Upotreba eko-plastelina u nastavi i u hobi-aktivnostima: mentori-Vesna Kovačević Mirković, učiteljica i Tijana Đukić, psiholog; demonstrirali učenici 1. i 5. razreda;
5.       Izrada radova i predmeta pomoću origami i dekupaž tehnike: mentor: Marija Jakovljević, nastavnica matematike. Izložene korpice od papira su delo roditelja-saradnika.
6.       Reciklažu plastičnih kesa (štrikanje podmetača i torbi) demonstrirala je nastavnica hemije Verica Nedeljković. Modeli torba od kesa su delo bake Miline Ristanović.
7.       Demonstracija saradnje škole i lokalne zajednice na rešavanju ekoloških problema kroz prezentaciju projekta mapiranja i kartiranja divljih deponija na području Vraćevšnice i okoline: mentor-Đuro Ceranić, nastavnik geografije i učenici izdvojenog odeljenja u Vraćevšnici, saradnik-Svetozar Nešović, predsednik MZ Vraćevšnica.
8.       Radovi na panoima delo su učenika izdvojenog odeljenja iz Vraćevšnice pod rukovodstvom nastavnice likovne kulture Ivane Lazović Vranešević i učenika matične škole pod rukovodstvom nastavnice biologije Ljubice Savić.
9.       Izložbu radova od reciklažnog i eko-materijala učenika mlađih razreda postavile su učitelji-ce matične škole.
10.    Radovi u reciklažnom akvarijumu delo su učenika kojima je mentor Dragana Bakić, nastavnica likovne kulture. Aranžman: Tijana Đukić, psiholog.
11.    Reciklaža sapuna: mentor-Marina Nikolić, nastavnica matematike, učenici 7. razreda.
12.    Eko-kozmetika (izrada prirodnih dezodoranasa) demonstrator-Miljana Lečić, pedagog-saradnik;
13.    Izrada nakita od reciklažnog materijala (skaj, tkanina): demonstrirale učenice 7 razreda.
14.    Izrada i funkcionisanje solarnog kolektora od limenki: mentor-Darko Vranić, nastavnik tehničkog i informatičkog obrazovanja i informatike, učenici 7. razreda.
15.    Izrada recikliranog papira: izvele i prezentovale-Tijana Đukić, psiholog i Dragana Miloradović, pedagog.
16.    Analiza pe-ha vrednosti kišnice: mentor-Darko Mijailović, nastavnik biologije, učenici 8. razreda.
17.    Eko igrice klasične i elektronske: ideja-Dragana Miloradović, učenici 3. razreda.

Plakat za Projektni dan je uradio Zoran Marinković, nastavnik likovne kulture.

Tehnička podrška: Darko Vranić, nastavnik informatike.

Izveštaj uradila:
Dragana Miloradović
pedagog, eko koordinator

 

Na sajtu škole postoje i snimci ovog događaja. Možete ih pogledati na linku:

http://www.dmaksimovic.edu.rs/ekologija-eko-dan-2014.html